Gumi- és akkumulátorszerviz, mobil gumiszervíz
 
ügyfélszolgálat: 06-23/336-261
   
Gumiabroncs kódex
Bemutatjuk a gumiabroncsok általános jellemzőit, a technológiai fejlesztési irányokat.

A KONTROL technológia   a neves gumigyártók által az ellenőrzött vezetési élmény biztosítására kifejlesztett filozófiát illetve szabadalmazott újítások sorát is jelenti, melyeket a   kutatás, fejlesztés és gyártás során is alkalmaznak.

A "K" betű a "kinetikus" szóra, és ezen keresztül arra az elképzelésre utal, hogy menet közben a gumiabroncs és az úttest között fennálló kölcsönhatás a lényege az ellenőrzött vezetésnek és teljesítménynek. 

Ügyfeleik számára nyújtott további előnyök érdekében, valamint üzleti filozófiáik alapvető részeként a neves gyártók a legmagasabb szintű minőségi szabványokat alkalmazzák összes termékükre vonatkozóan, a biztonság, a menetkényelem, a kezelhetőség, a teljesítmény és a környezetbarát üzemelés tekintetében.

A helyzettől függetlenül, akár világszintű motorsport eseményeken, vagy gyermekek hazaszállítása során az iskolából egy esős napon, a neves gyártók mindig arra törekednek, hogy vásárlóikat olyan gumiabroncsokkal lássák el, melyekkel a gépjármű tökéletesen irányítható.

A KONTROL technológia előnyei:

A Kontrol technológia eredményeként jelentek meg az olyan gumiabroncsok, melyek számos előnyös vezetési tulajdonságot mutatnak fel azon a négy területen, amelyeket a vásárolók a jó minőségű gumiabroncsok kiválasztásakor kulcsfontosságúnak tekintenek: teljesítmény, biztonság, kényelem és a gumiabroncs hatása a környezetre.

TELJESÍTMÉNY
A teljesítmény technológia javítja a kezelhetőséget, menetstabilitást és tartósságot bármely olyan feltételek között, melyek akár  a gumiabroncs teljesítőképességéinek határait közelítik.

BIZTONSÁG
A biztonsági technológia garantálja, hogy a gumiabroncsok integritása, tervezése és anyagösszetétele megfelelő maradjon, amikor arra a legnagyobb szükség van, veszélyes és stresszes vezetési feltételek között is.
KÉNYELEM

A kényelmi technológiák csökkentik a vezetés közbeni stressz érzetet, amit a zaj, a vibrációk és a durva útfelület keltenek. Ennek alapja a gumiabroncs működésének és viselkedésének alapos ismerete valós élethelyezetekben.

KÖRNYEZET
A környezeti technológiák minimálisra csökkentik a gumiabroncsok környezeti hatását, és segítenek az ügyfeleknek pénzt megtakarítani a gumiabroncsok tartósságának és hosszú élettartamának növelésével.

Összességében azt lehet mondani, hogy ezek a technológiai újítások segítik a neves gyártókat abban, hogy olyan gumiabroncsokat gyártsanak, melyek ellenőrizhetőbb vezetési élményt és további előnyöket nyújtanak ügyfeleik számára.

Fontos tudnivalók:

Kopásjelző az autógumin
Akkor érdemes új nyári gumiabroncsot venni, ha a futófelületi mintaárok mélysége nem éri el a 2 millimétert. Ennél kisebb árokmélységnél a gumiabroncs már balesetveszélyes, mert számos paramétere (fékút, tapadás, stb.) jelentősen romlik.

A gyártók a gumiabroncsokat kopásjelző rendszerrel (TWI - Tread Wear Indicator) szerelik fel, mely a mintaárokba vulkanizált kis kitüremkedésekből áll. Ezek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. Elhelyezkedésüket a Goodyear gumiabroncsokon a vállrészen található háromszög jelzés, más gyártóknál a TWI felirat, vagy márkajel mutatja.

Ha nem teljes garnitúrát vásárolunk, akkor érdemes az új gumiabroncsokat a hátsó kerekekre szerelni. Ha az első kerekek elveszítik a kapcsolatot az úttesttel, a gépkocsi irányíthatatlan lesz ugyan, de megtartja a haladási irányát. Amennyiben viszont a hátsó keréknél szakad meg a kapcsolat, az autó hátulja kitör. Ez különösen a tapasztalatlan sofőrök számára sokkal nehezebben kezelhető, mint az átmeneti kormányozhatatlanság.

Gumiszelep

Miért érdemes a gumiabronccsal együtt a szelepet is cserélni?
A gumiszelepeknek hatalmas centrifugális erőhatást kell elviselniük, ezért idővel eldeformálódnak, megdőlnek. Ha a szelepszög 25 foknál jobban eltér a gyári értéktől, a Goodyear mérnökei szerint mindenképpen indokolt a csere. A gumiszelepek emellett öregednek is, a hajszálrepedéseken pedig nagy mennyiségű levegő szivároghat el. A szelepek cseréje néhány száz forintos kiadást jelent, nem érdemes tehát elhanyagolni.

Mit is takar pontosan a téli gumi megnevezés?
M+S jelölés

Az angol "sár és hó" szavak kezdőbetűiből származó rövidítés, amelyet sok országban minden durvább mintázatú gumiabroncson feltüntetnek, függetlenül attól, hogy valóban alkalmas-e téli használatra vagy sem. Ezért ez a jelölés önmagában nem elegendő a valódi téli gumik azonosítására!

Hópehely szimbólum
Azt jelzi, hogy a gumiabroncs teljesítménye a vizsgált kritériumok tekintetében jobb, mint a meghatározott referencia értékek. Az utóbbi néhány évben ez a szimbólum egyre inkább elterjedt a valódi téli gumiabroncsok megkülönböztetésére. A hópehely szimbólumot viselő gumik általában az élmezőnyben végeznek a teszteken.

Lamellák
A korszerű téli gumik elengedhetetlen tartozékai. Egy korszerű téli abroncson akár 2000 lamella is található. A lamellák kialakítása gyártónként eltér, de fő szerepük azonos: jelentősen megnövelik a kapaszkodó élek számát. Ezzel a csúszós útfelületen javul az erőátvitel és az oldaltartás.

Speciális gumikeverék
A téli gumik felülete alacsony hőmérséklet mellett is rugalmas marad. Így az abroncs hideg úton is megfelelő tapadással rendelkezik. A sokak által már közhelyként ismert 7°C fokos határ esetében tehát nem a levegő, hanem az útfelület hőmérséklete a mérvadó! Így már az októberi hideg reggeleken is előnyös lehet a téli gumi használata.

Megfelelő futómintázati mélység
A nyári gumik törvényben előírt minimális futómintázati mélysége 1,6 mm. A téli gumik esetében azonban minimum 4 mm-es futómintázati mélység szükséges ahhoz, hogy a lamellák és a vízelvezetés megfelelő hatásfokkal működjenek. Ennél kisebb mintázati mélységgel még a hópehely szimbólummal jelölt gumiabroncsok sem nyújtanak valódi téli teljesítményt. Ezért óvakodjunk az alacsony áron kínált jó állapotú, használt téli gumik vásárlásától!

Miért jó alternatíva a komplett téli kerék?
  • lehetővé válik a téli használatra inkább alkalmas, keskenyebb váltóméretre való átállás, ami többnyire a gumiabroncs árában is megtakarítást eredményez
  • megtakarítható a szezonális átszerelési költség
  • szezonális váltáskor rövidül a szervizben töltött várakozási idő
  • az értékes, gyári könnyűfém felniket megóvhatjuk a sózott utak által okozott korróziótól
  • sok esetben a hólánc használata is csak a méretváltással együtt lehetséges

A téli gumik nyári használata gyorsabb kopást, nagyobb menetzajt és többletfogyasztást eredményez. A hőmérséklet emelkedésével, különösen nagy hőségben a lágyabb keverékű téli gumikkal a tapadás és a stabilitás is csökken. Főleg kanyarban, megterhelt jármű esetén tapasztalható velük egyfajta bizonytalan, „nyúlós” érzés.  A nyári gumikhoz képest hosszabb fékúttal is számolni kell.

Mit takar a "defekttűrő" gumiabroncs elnevezés?

A defekttűrő gumiabroncsok fejlesztését egyrészt a felhasználói igények (nagyobb biztonságra való törekvés, a defekttel együtt járó kellemetlenségek illetve a mobilitás elvesztése okozta veszélyhelyzetek elkerülése) másrészt a gépkocsi gyártók törekvései (pótkerék elhagyása, súlycsökkentés, rakodótér növelése stb) egyaránt motiválták. Mára már kialakult az a technológia, amely révén az ún. "Run Flat" abroncsok minden vezető gyártó kínálatában megtalálhatók. A defekttűrő gumiabroncsok méretválasztéka még viszonylag szűk és elsősorban a felső kategóriás gépkocsik igényeihez igazodik, de az új technológia elterjedése folyamatos. 

A defekttűrő gumiabroncs legfontosabb előnye, hogy a gépkocsi a gumiban lévő levegő teljes elvesztése esetén is mozgásképes marad és akár 200 km megtételére is képes, max. 80 km/ sebességgel. Ezt az teszi lehetővé, hogy a gumiabroncs speciális, megerősített oldalfala képes légnyomás nélkül is megtartani a gépkocsi súlyát. A különleges peremkialakítás pedig meggátolja, hogy a gumi leforduljon a keréktárcsáról. Mivel e tulajdonságok miatt a vezető nem érzékeli a defektet a Run Flat gumiabroncsok használata csak légnyomás ellenőrző rendszerrel együtt lehetséges. A gyári szerelésnél ezt a gépkocsi felszerelése tartalmazza, de léteznek utólag beszerelhető ilyen rendszerek is. A legelterjedtebb "Run Flat" technológiával készült gumiabroncsok további előnye, hogy azok a hagyományos keréktárcsára szerelhetők. Ez azt is jelenti, hogy megfelelő méret esetén a defekttűrő rendszer szinte bármelyik gépkocsiba, utólag is beépíthető.
Mikor válasszunk négy évszakos gumiabroncsot? 
Ha nyári gumiabroncsai már cserére szorulnak, és ősszel nem tervezi téli garnitúra vásárlását, akkor új nyári gumi helyett érdemes megfontolnia jó minőségű, négy évszakos gumiabroncs felszerelését. 

Négy évszakos gumiabroncsot akkor érdemes választania, ha

Egész évben ugyanazt a gumiabroncsot kívánja használni
Télen, különösen rossz időben kevesebbet autózik
Általában inkább rövidebb távolságokon közlekedik
Nem, vagy csak ritkán vezet nagyobb sebességgel
A gazdaságosság mellett fontos szempont a biztonság

A négy évszakos gumik használatával megtakarítható a szezonális átszerelési költség és azokkal a téli időszakban nagyobb biztonsággal közlekedhet.

Meddig használható egy gumiabroncs?

A gumiabroncs a mindennapi használat során jelentős fizikai erőknek van kitéve. Ez a folyamatos, dinamikus terhelés a szerkezet kifáradását és a tapadást biztosító futófelület elkopását eredményezi. Az időjárás és egyéb külső tényezők hatására ugyanakkor maga a gumi is öregszik, felületén repedések alakulnak ki, elveszti rugalmasságát. Ez utóbbi lassú folyamat, de hatására a gumiabroncs alkalmatlanná válik a biztonságos közlekedésre. Az öregedési folyamat miatt 8-10 évnél régebbi gumiabroncs már nem biztonságos használni, akkor sem, ha az esetleg keveset futott. 

A gumik túlnyomó többsége azonban szerencsére nem éri meg ezt a kort és a mindennapi használatban kopik el. 

Szezonális átszereléskor mindig felmerül a kérdés: érdemes-e az éppen leszerelt gumiabroncsokat tároltatni, esetleg hazavinni vagy már elhasználódtak annyira, hogy a visszaszerelés helyett a következő szezonváltáskor inkább a cseréjük jön szóba?

A közúti járművek forgalomban tartásának műszaki feltételeit szabályozó hatályos jogszabályok (6/1990 KÖHÉM Rendelet) előírásai szerint a 0,75 m-t meg nem haladó kerékátmérőjű gépkocsik gumiabroncsainak mintázati mélysége a gumiabroncs teljes felületén el kell, hogy érje az 1,6 mm-t. Ebbe a kategóriába tartozik a normál személygépkocsik és terepjárók túlnyomó többsége.

Ez elég bonyolultnak hangzik, ugye?

Körben a gumi felületén 1,6 mm-t megméregetni nem egyszerű feladat, de szerencsére van egy könnyebb módja is annak, hogy ránézéssel ellenőrizzük, vajon autónk tavalyról elővett nyári gumiabroncsai kielégítik-e még ezt a feltételt.

A gumiabroncs kerületén, általában 6-7 helyen a mintázati árkok alján keskeny, keresztben futó borda található. Ez az ún. kopásjelző, aminek helyét a gumiabroncs oldalfalán, a futómintázat pereméhez közel, kis TWI feliratok is jelzik. A kopásjelző magassága pontosan 1,6 mm. Ha tehát gumiabroncsunk mintázata ugyanilyen magasságig már lekopott, akkor az elérte a jogszabályban meghatározott minimumot és cserélni kell.

Különösen vizes úton, nagyobb sebességgel közlekedve érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a gumiabroncs kopásával a csökkenő mintázati mélység egyre kisebb hatékonysággal képes a vizet elvezetni a kerekek alól. Ezért kopottabb gumiabroncs esetében jelentősen nő az aquaplaning kockázata, vagyis amikor az útfelület és a kerekek között egy vízfilm keletkezik, és autónk hirtelen kormányozhatatlanná válik. Ehhez nem kell 130 km-es sebességgel száguldani, a jelenség akár 75-80 km-es tempónál is bekövetkezhet.

A téli, latyakos úton tehát a csekély futómintázati mélység különösen veszélyes lehet. A téli gumik esetében a lamellák hatékonysága a kopás mértékével hatványozottan csökken. Ezáltal drasztikusan romlik a vonóerő átvitel és a fékezés hatékonysága. A téli útviszonyok mellett az 1,6 mm-es mintázati mélység, bár megfelel a rendeletben előírtaknak, nem elégséges. A megfelelő teljesítmény és biztonság fenntartása érdekében a téli gumiabroncsot ezért már 4 mm-es mintázati mélység elérésekor érdemes újra cserélni. 

A gumiabroncs előírtnál mélyebb futómintázata tehát mindig nagyobb biztonságot jelent.

Agresszív sofőrnek hamarabb kopik a gumija

A gumiabroncsok élettartama nagyon különböző lehet, így pontosan nem lehet megbecsülni, hogy egy gumi végül hány kilométert bír, illetve mennyi idő alatt öregszik el, mert rengeteg tényező befolyásolja. Gumiszervizes tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy tipikus gumiabroncs a magyar utakon nagyjából 50-60 000 kilométert megy, amelytől persze konkrét esetben felfelé és lefelé is jelentős eltérések lehetnek.

A gumik kopása a vezetési stílustól kezdve, a minőségen, a használat körülményein, a gépkocsi tulajdonságain keresztül a megfelelő karbantartásig sok mindentől függ. Az sem mindegy, hogy egy adott abroncsot a gyártója milyen – sokszor egymásnak ellentmondó – igényeknek megfelelően fejlesztett: az extrém tapadás nyilván nagyobb mértékű kopással jár, míg a kifejezetten magas futásteljesítmény tapadás terén fog kompromisszumot jelenteni.  Ami biztonság szempontjából a legfontosabb, hogy ha nyári abroncsaink profilmélysége eléri a 2,5-3 mm-t, ideje őket újakra cserélni.

Előfordulhat, hogy valaki olyan keveset használja az autóját, hogy abroncsai hamarabb öregszenek el, mintsem elkopnának. Ezért aki 5-6 év alatt sem koptatja el az abroncsait, érdemes a gumisával évente ellenőriztetnie az állapotukat. A 8-10 éves abroncsokat pedig akkor is cseréljük le, ha egyébként szemre még megfelelőnek tűnnek. 

Az abroncsok élettartamára a vezetési stílusunk is jelentős hatással van. Talán mondani sem kell, hogy egy agresszív sofőr hamarabb elkoptatja a gumijait, mint egy higgadt, kíméletes, körültekintő. A kipörgő kerekekkel való indulás, a túl nagy sebességgel történő kanyarvételek, az indokolatlan, kemény fékezgetések a gumiabroncsoknak élettartamát megrövidítik.

Mindemellett az autóra felszerelt gumiabroncsok kopása sem egyforma, a hajtott tengelyen lévők azok, amik jobban kopnak.  Mivel a kormányzásból és fékezésből származó erők az első kerekekre hatnak, ez a jelenség leginkább az elsőkerék-meghajtású autókat érinti. Az eltérő terhelésből adódó egyenetlen kopás ellensúlyozható, ennek érdekében megközelítőleg 10 000 kilométerenként az azonos oldalon lévő abroncsokat fel kell cserélni: hátsókat előre, elsőket hátra.

Miért fontos a helyes légnyomás?

A pneumatikus gumiabroncsokat a bennük lévő levegő nyomása tartja olyan helyzetben, hogy a jármű terhét, a gyorsítás, fékezés és kanyarodás dinamikus erőit károsodás nélkül elviseljék. A helyes légnyomás az utazási komfort érdekében is fontos, de a járműgyártó által, a terhelés és a gumiabroncs méretétől függően előírt légnyomástól való lényeges eltérés egyéb, veszélyes és zsebbevágó következményekkel is járhat. 

Kevéssé köztudott, hogy az alacsony légnyomás a jármű stabilitását lényegesen rontja, az autó "mászkál" az úton és a fékút hossza is jelentősen megnő. Mindez váratlan helyzetben nem csupán az autóban ülőkre, hanem a közlekedés többi résztvevőjére nézve is balesetveszélyt jelent. A túl alacsony légnyomással használt gumiabroncs a nagyobb sebességnél fellépő fokozott túlmelegedés és kifáradás miatt hirtelen szétszakadhat, tragikus következményeket okozva. 

A biztonság mellett a helyes légnyomás a gumiabroncs élettartama szempontjából is kritikus. Mind a túl magas, mind a túl alacsony légnyomás a gumiabroncs abnormális kopását és gyorsabb elhasználódását eredményezi. A légnyomás rendszeres, 3-4 hetenkénti ellenőrzésével és beállításával mindez elkerülhető. Fontos, hogy a gumiabroncsok légnyomásának ellenőrzését mindig hideg állapotban végezze el, mert a hosszabb út vagy nagyobb sebességű használat után elvégzett mérés nem ad helyes értéket. 

Vajon Önnek mennyibe kerül a levegő vagy annak hiánya?

Ha kétségei vannak, guruljon be a törökbálinti RMC Motor gumiszervizbe, hogy szakembereink díjmentesen ellenőrizhessék gumiabroncsainak kopását és beállíthassák a helyes légnyomást.

Gumiválasztás:

Gumiválasztás előtt hasznos tájékozódni a különböző tesztekből, ezek rendszerint kiszűrik azokat az abroncsokat, amiket nem érdemes megvásárolni. A többi közül nyugodtan válogathatunk igényeink szerint, az általunk fontosnak tartott tulajdonságok alapján. Általánosságban elmondható: azoknak, akik napi rendszerességgel, hosszabb utakra, nagyobb sebességgel is használják autójukat, a Gumibiznisz szakértője elsősorban a prémium, valamint a jó minőségű középkategóriás abroncsokat javasolja.


(forrás: mobilo online)
 
 
     
 
 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS



 
qr-kod

 

Oldal tetejére

  Powered by Lime Lite CMS